پس از عدم موفقیت در رویت هلال صبحگاهی ربیع الاول 1433 ، بعد از ظهر چهارشنبه 3 اسفند برای رویت هلال جوان ربیع الثانی آماده شده بودم.

از مدتها پیش رصدگران هلال اطلاع یافته بودند که هلال ربیع الثانی 1433 یکی از جذابترین هلالهای شامگاهی سال جاری است و بدین منظور خودشون رو برای رصد مهیا کرده بودند. بنده هم به روال معمول ، جدول مختصات هلال رو آماده کردم. مثل همیشه برای رصد چنین هلالهای باریکی ، استراتژی رصد رو از قبل آماده و بررسی میکنم. جدول مختصاتی که تهیه کرده بودم نشون میداد که غروب خورشید در افق کوه صفه حدود ساعت 17:54 روی میده و 21 دقیقه بعد خورشید حدود 5 درجه زیر افق قرار میگیره. در این زمان ارتفاع ماه از افق 2.9 درجه خواهد بود و نسبت به محلی که خورشید غروب میکنه 6.2 درجه اختلاف سمت داره. 4 دقیقه بعد خورشید نزدیک به 6 درجه زیر افق خواهد بود ، ماه 2.1 درجه ارتفاع داره و نسبت به محل غروب خورشید 6.7 درجه اختلاف سمت داره. زمان بهینه برای آغاز رصد و تلاش برای رویت هلال رو ساعت 18:15 تعیین کردم.

بعد از ظهر امروز تصمیم داشتم کوهنوردی کنم و بر فراز قله صفه به رصد بپردازم اما طولانی شدن یه جلسه ی اداری باعث شد دیر به خونه برسم. سریع وسایل رو جمع و جور کردم و خودم رو به ایستگاه تله کابین رسوندم. فرصت نداشتم که کوهپیمایی کنم. با تله کابین رفتم بالا و در ارتفاع جنوب غربی ایستگاه دوم تله کابین مستقر شدم. دوست و همنورد گرامیم جناب آقای مجتبی ونهری هم به بنده ملحق شدند. مقابل افق غربی ما یه کوه وجود داشت که ممکن بود برای رصد ایجاد مشکل کنه. کمی جابجا شدیم. این جابجایی باعث شد شرایط بسیار مناسبتری بدست بیاریم. منتظر غروب خورشید شدیم.

لایه ای از ابر و غبار بالای افق غربی وجود داشت اما بالای اون هوا مناسب و پاک بود. دود حاصل از یه کارخونه توسط باد به سمت افق ما کشیده شده بود اما دقایقی بعد با تغییر جهت باد ، رفته رفته از مزاحمت این لایه ی دود تا حد بسیار زیادی کاسته شد. غروب ظاهری خورشید در ساعت 17:53 روی داد که نشون میداد موانع افق غربی قابل توجه نیست. با دوربین 7 در 50 که دارای قطب نمای مدرج ( با دقت نیم درجه ) است محل غروب ظاهری خورشید رو نگاه کردم. عقربه ی قطب نمای دوربین روی عدد 254 قرار گرفته بود. مهم نبود که این عدد درست است یا نه چون من فقط میخواستم با دقت ، فاصله 6 تا 6.5 درجه ای تا این نقطه رو اندازه گیری کنم. دوربین رو 6 درجه از نقطه ی غروب خورشید به سمت راست چرخوندم. همون کوهی که اول کار مزاحم ما بود ، حالا با تغییر مکانی که داده بودیم خودش شده بود یه شاخص دقیق و مهم ( یاد اون کوه مثلثی در رویت هلال ذیقعده سال 1426 در منطقه هلاغره افتادم ). دوربین 15 در 80 رو روی سه پایه مستقر و تراز کرده بودم. این دوربین رو به سمت شاخص تعیین شده نشانه روی کردم و دیگه تمام..... حالا باید منتظر میموندیم.

سرمای هوا افزایش پیدا کرده بود. لباسهای مخصوص کوهنوردی به همراه دستکش و کلاه مانع از این شد که این سرما روی کار رصد تاثیر بذاره. نوشیدنی داغ گیاهی همراهم بود ( ترکیب آویشن ، زنجفیل ، زیره سبز و هل ). نوشیدنی خوردیم و صحبت کردیم تا به ساعت 18:09 رسیدیم. آماده شدم که پشت دوربین مستقر شم. دوربین رو جایی گذاشته بودم که بتونم راحت روی یه تخته سنگ بشینم و با خیال راحت رصد کنم. ارتفاع دوربین رو هم برای چشمانم تنظیم کردم. خورشید 1 دقیقه زودتر از زمان پیش بینی شده غروب کرده بود ، پس من هم باید رصد رو 1 دقیقه زودتر شروع میکردم ؛ یعنی از ساعت 18:14

سر دوربین رو بالا آوردم و به درون میدان دید چشم دوختم. دو ماه پیش که هلال باریک صفر رو دیده بودیم به آقا مجتبی گفتم که خودت رو آماده کن که هلالی به مراتب باریکتر از این پیش رو داریم. وقتی چشمام پشت چشمیها قرار گرفت با خودم فکر میکردم که هلال باید تا چه اندازه باریک باشه؟ هنوز این پرسش بطور کامل توی ذهنم نقش نبسته بود که کمان هلال رو دیدم ؛ بسیار باریک اما به همون اندازه ، واضح و خمیده..... الله اکبر ، الله اکبر ، چقدر باریکه این هلال........ این اولین کلماتی بود که به زبانم جاری شد. ساعت دقیقا" 18:14 بود.

یکی دو دقیقه هلال رو تعقیب کردم تا به موقعیتی رسید که حس کردم روشنائیش قدری بیشتر شد. از آقا مجتبی خواستم بیاد پشت دوربین. اینکار رو کرد اما نتونست هلال رو تشخیص بده. دوباره چشم به هلال دوختم. روشنایی هلال بخاطر وجود لایه های رقیق دود ، کم و زیاد میشد اما ناپدید نمیشد. چند بار دیگه آقا مجتبی تلاش کرد هلال رو ببینه اما نتونست. شاید بخاطر اینکه چشمان ایشون به دیدن چنین هلالهایی عادت نداره و از طرف دیگه ، دوربین برای چشمان من تنظیم شده بود.

تعیقب هلال رو ادامه دادم. ساعت به 18:26 نزدیک میشد. از طول کمان بشدت کاسته شده بود. در اولین لحظات رویت کمانی 90 درجه ای از هلال دیده میشد اما حالا این مقدار به 30 تا 40 درجه رسیده بود. با اینکه طول کمان کم بود اما روشنایی زیاد این بخش باعث شد بتونم تا ساعت 18:26 هلال رو تعقیب کنم. در این زمان همین بخش باقیمونده پشت تکه ابر بسیار کوچکی رفت و دیگه رویت نشد.

خداوند متعال رو به خاطر الطاف همیشگی که به این بنده ی کمترینش داشته شاکرم. خوشحالم که تونستم یه بار دیگه به هلالی باریک و جوان چشم بدوزم..... الهی شکر

گزارش پارامترهای رصدی

تاریخ رصد : چهارشنبه 3 اسفند 1390 ، 29 ربیع الاول 1433 ، 22 فوریه 2012

رصدگاه : کوه صفه اصفهان ( عرض 32 درجه و 35 دقیقه و 27 ثانیه شمالی ، طول 51 درجه و 38 دقیقه و 14 ثانیه شرقی ، 2080 متر ارتفاع از سطح آبهای آزاد)

درجه حرارت : 2.4 درجه سانتیگراد

ضخامت بخش میانی هلال : 0.17 دقیقه قوسی

فاز ماه : 0.66% نسبت به قرص کامل

سن ماه : 16 ساعت و 9 دقیقه پس از مقارنه

طول کمان رویت شده : 90 درجه ( از ساعت 5 تا 8 )

مختصات هلال در زمان آخرین رویت با دوربین 15 در 80:

ضخامت بخش میانی هلال : 0.17 دقیقه قوسی

فاز ماه : 0.67% نسبت به قرص کامل

سن هلال : 16 ساعت و 21 دقیقه پس از مقارنه

طول کمان : حدود 30 درجه ( تقریبا" از ساعت 6 تا 7 )

( مختصات در دستگاه مختصات مکان مرکزی و بدون در نظر گرفتن اثر شکست نور در جو درج شده است )