در کشورهای دیگه ، تولید کنندگان خودرو با سرمایه خودشون خودروهای بسیار شیک و مدرن رو تولید میکنند. بدلیل وجود رقابت بسیار شدید بین این تولید کنندگان ، هر یک از اونها نهایت تلاش خودشون رو انجام میدن تا امکانات جدید و بروز رو در تولید خودرو بکار بگیرند و تا سر حد امکان قیمت نهائی رو هم کاهش بدهند. پس از اتمام چرخه تولید و برای جذب مشتری ، انواع و اقسام تسهیلات ، جوایز و ..... رو بکار میگیرند. در کشورهای غربی و بخصوص امریکا با پرداخت بخش کمی از بهای خودرو ، خودرو به مشتری تحویل شده و بقیه مبلغ رو هم قسطی میگیرند و .....

اما در کشور ما موضوع خودرو به یک معمای عجیب تبدیل شده. تولید کننده های مهم ، همه دولتی هستند و سرمایه اونها مال دولت ( مردم ) است. بجای اینکه با این سرمایه تولید رو انجام بدهند ، اقدام به پیش فروش خودرو میکنند ( یعنی دوباره از مردم پول و سرمایه میگیرند ). نرخ تورم رسمی رو دولت 18 و خورده ای درصد اعلام میکنه ( بگذریم که نرخ تورم واقعی در اقلام مورد استفاده خانوار چقدر است ) ، اما این شرکتها برای ودیعه مردم بهره ( ببخشید ؛ بهره حرومه ؛ سود مشارکت ) 14 درصد در نظر میگیرند. این سود مشارکت هم از اون جوکهای خنده دار و عجیبه. پول شما رو میگیرند ، با اون پول خودرو میسازند ، خودرو رو به خود شما میفروشند ، کلی سود خودشون میبرند ، یه قسمتی از سود ( که در واقع ضرر شماست ) رو به خود شما میدن و میگن این هم سود مشارکت شما!!!

در مورد کیفیت خودروها و قیمت اون هم که دیگه اونقدر گفتند و کسی گوش نکرده که حوصله ای برای بازگو کردن مجدد اون نمونده. راستی یادم رفت بگم که شما در زمان ثبت نام خودرو ، مطلع نخواهید شد که خودرو رو به چه قیمتی با شما حساب میکنند؟؟!! همه چی محول به زمان تحویل خودرو و قیمت روز میشه. با این همه ابتکار و خلاقیت در مورد دریافت پول زور از مردم ، تازه بازدهی شرکتهای تولید خودرو ما خیلی پایین و اندکه. واردات خودرو هم اونقدر عوارض گمرکی داره که کسی جرات نکنه با خرید خودرو خارجی ، و با لذت بردن از یه رانندگی توام با رفاه و آسایش و آرامش بد عادت بشه و .....