خبر تعطیلی سایت پارس اسکای رو باید بدترین خبر نجومی بهار 1386 نامید. دوستانی که زحمت بروز رسانی این سایت رو میکشیدند بواقع نقش بسیار مهمی رو در زمینه اطلاع رسانی بموقع و دقیق نجومی بر عهده داشتند. هنوز هم دوست دارم اینطور باور کنم که این خبر یه شایعه است یا اینکه با برطرف شدن برخی مشکلات که دوست گرامیم آقای محمد رحیمی به اونها اشاره کرده ، دوباره شاهد فعالیت این سایت ارزشمند باشم.

یه واقعیتی که متاسفانه در جامعه ما به وفور یافت میشه اینه که خیلی ها خودشون حال و حوصله انجام کارهای مهم و اساسی رو ندارند و همیشه منتظر یه قهرمان هستند که بیاد و کارهاشون رو سر و سامان بده. اما وقتی هم از سر حادثه یه قهرمان ظهور میکنه ، همونهایی که منتظر اون قهرمان بودند شروع به بهانه گیری و کارشکنی میکنند و به روشهای مختلف ، جلوی پای مجریان امور سنگ اندازی میکنند. توی چنین شرایطی استقامت در کار و حل مسائل حاشیه ای که مرتب بوجود میاد ، بیشترین وقت و انرژی رو از آدم میگیره. تا یه جاهایی این فشارها قابل تحمله و دستاوردهای مثبت ادامه برنامه ها ، بر بازتابهای منفی اون برتری داره. اما وقتی این فشارها از حد خاصی بیشتر بشه ، دیگه ادامه دادن اون کار عین دیوونگی و جنونه.

به اینجا که میرسه معمولا" جامعه ما یا بی خیال تمام این موضوعات میشند و بی توجه به همه ی اون چیزهایی که یه موقع براش یقه پاره میکردند ، یا اینکه دوباره میرند سر کوچه میشینند و منتظر قهرمان جدید میشند که بیاد و یه بازی دوباره رو از نو شروع کنه...... بگذریم.

چند سالی هست که در محیط اداری ، با بوجود آوردن شبکه ای از نرم افزارهای همبسته ، سرعت انجام کارهامون رو تا حد بسیار زیادی افزایش دادیم. بعضی از کارهایی که در نتیجه استفاده از این سیستمها در حال انجامه ، تا چند سال پیش فقط به یه رویا شبیه بود ، اما الان تمام اون رویاها ، جزئی از واقعیت کارهای روزمره ما شده. از طرف دیگه با مدیریت دقیقی که بر منابع مالی و نحوه توزیع اون اعمال کردیم ، گره های مالی زیادی رو باز کردیم که رضایت غیر قابل تصور ارباب رجوعان ما رو به دنبال داشته. اما در کنار این برنامه های موفق ، هنوز یه نقطه ضعف بزرگ در کارمون وجود داره که امسال سعی داریم به حل اون بپردازیم.

ما هر چقدر هم که سرعت انجام کارهامون زیاد باشه اما ارباب رجوعمون از اینکه ناچار میشه برای انجام کارهاش به چند کارمند مراجعه کنه ناراضیه. خود ما هم که برای انجام امور شخصی به ادارات دیگه مراجعه میکنیم از این مدل سرویس دهی راضی نیستیم و دوست نداریم از یه میز به میز دیگری بفرستنمون. تنوع فعالیتها و تخصصی بودن بعضی از اونها باعث شده که تفکیک وظایف بر اساس نوع کار صورت بگیره و در نتیجه ارباب رجوع ناچار به چرخش چند باره در اطاقها و بین میزهای مختلفه بشه. اگه عمری برامون باشه و خدا توفیق بده میخواهیم با کمک همکارانمون این شیوه رو تغییر بدیم و به مرور کاری کنیم که ارباب رجوع ما فقط با یک کارمند طرف باشه و اون کارمند بتونه تمامی خدمات مورد نیاز ارباب رجوع رو در اختیارش قرار بده. دستیابی به این هدف نیازمند ایجاد زمینه های لازم و انجام برخی تغییرات ساختاری در نحوه اجرای فعالیتهای اداری ما است. ما در سال 1385 با در نظر داشتن این دیدگاه ، بخشی از این زمینه ها رو بررسی و ایجاد کردیم. امسال در ادامه همون روند حرکت خواهیم کرد و امیدواریم تا پایان سال جاری بتونیم اینکار رو نهایی کنیم.

نمیخوام شعار بدم اما بواقع وقتی کار یه ارباب رجوع رو سریع و دقیق انجام میدیم و آثار رضایت رو در چهره اون فرد میبینیم ، خستگی کار از تنمون خارج میشه و حس میکنیم تونستیم وظیفه ای رو که بر عهده داریم به بهترین شکل انجام بدیم. برای این احساس رضایت هیچ قیمتی نمیشه تعیین کرد......