جمعه روز تولد فرزند کوچک بود و بهانه ای برای جمع شدن دوباره ی اعضای فامیل. پذیرایی عصرانه ای داشتیم و ساعات خوشی در کنار هم بودیم. بچه ها بسرعت در حال رشدند و به همان سرعت من در حال پیر شدن...

در کوهنوردی روز شنبه ، یه بار دیگه از مسیر سخت و نفس گیر " یا علی " و مسیر " ماری 2 " به قله صعود کردیم. نسبت به دفعه ی قبلی یه کم بهتر بودم ولی باز هم در آخرین شکاف یه مقدار کم آوردم و با زحمت زیاد خودم رو بالا کشیدم. خوشبختانه اینبار دیگه کمبود انرژی نداشتم و مشکلم به پیدا نکردن دستگیره ها و جا پاهای مناسب در اون شکاف محدود شد. وقتی به قله رسیدیم بر خلاف انتظار با هوای گرم و آفتابی مواجه شدیم. دقایقی بعد که خواستیم بیایم پایین ، بخشهای پایین کوه رو مه فرا گرفته بود و ما بتدریج وارد مه و هوای سرد شدیم ؛ منظره ی بسیار قشنگی بود و همه چیز عالی و کم نظیر.

اینجا راه باریک رسیدن به ابتدای مسیر یا علی است. حدود یک متر از این مسیر ریزش کرده و بدون اتکا به کابل فولادی که به کوه نصب شده نمیتوان از آن عبور کرد. دیواره ای بلند در زیر پای ما قرار دارد

ابتدای مسیر یا علی

این همان شکاف نفس گیر است. از جایی که الان مربی ایستاده باید یک دو متر دیگه بالا رفت و بعد به درون شکاف خزید. واقعا" نفس آدم توی این شکاف میگیره.

امروز ( یکشنبه 22 آذر ) در تمرین فنی کلی درس جدید فرا گرفتم. در فرود از صخره با 8 و کاربین ، یکی از خطراتی که وجود داره اینه که کوهنورد نتونه کنترل طناب فرود رو حفظ کنه. این اتفاق بدلایل مختلف ممکنه روی بده ( مثلا" دست کهنورد آسیب ببینه و یا اینکه بخاطر برخورد سنگ به سر ، کوهنورد دچار بیهوشی بشه ). چنین رویدادی میتونه منجر به سقوط مرگبار بشه. برای همین حتما" و حتما" باید بر روی طناب فرود ، از گره پروسیک استفاده کرد. این گره بسیار ساده اما حیاتبخش با یه طناب 5 میی متری بر روی طناب فرود زده میشه و یه کاربین هم گره رو به تونیک ( صندلی فرود ) متصل میکنه. موقع فرود ، کوهنورد باید با دست اصلی ( مثلا" دست راست برای راست دستها ) طناب فرود رو از زیر 8 بگیره و با دست دیگه گره پروسیک رو آروم آروم حرکت بده و پایین بیاره. این گره رو میشه در بالای 8 ( با طناب بلند ) و یا زیر 8 ( با طناب کوتاه ) زد. اگر به هر دلیلی گره پروسیک رو پایین نیاریم ، این گره بر روی طناب اصلی قفل شده و کوهنورد رو در هوا معلق نگه میداره. بنابراین اگر کنترل طناب فرود رو از دست بدیم ، گره پروسیک عین یه ضامن عمل میکنه و مانع سقوط میشه.

امروز هم گره پروسیک رو آزمایش کردیم و هم یه تمرین خیلی جالب و فنی داشتیم ؛ اگر گره پروسیک بطور ناخواسته قفل شد برای آزاد کردنش باید چکار کرد؟ توضیحش باشه برای بعد.

ریختن اسلینگ سنگنوردی رو امروز انجام دادم البته 3 اسلینگ از 4 تا رو انداختم و اسلینگ سخت آخری رو برای بقیه گذاشتم!! ولی جمع کردن اسلینگها رو خودم انجام دادم و با استفاده از خود حمایت ( خودم رو با اسلینگ و تسمه به کارگاه فیکس کردم تا نیازی به طناب حمایت نداشته باشم ) خیلی راحت اینکار انجام شد ؛ اونقدر راحت و مطمئن که مربی دستور داد از این به بعد به همین طریف اسلینگها رو جمع کنیم.

محرم داره نزدیک میشه. امشب گوش دل به نواهای نینوایی دادم و به فکر فرو رفتم ؛ حافظان قرآنی که نواده ی پیامبر را قربت الی الله به شهادت رساندند ، همانانی که چند دهه قبل از آن قرآن بر سر نیزه کردند تا قرآن ناطق را محو کنند .... تاریخ چه درسها که ندارد