در فاصله ی 28 کیلومتری جنوب شرق کوه صفه ، کوهی قرار داره که به سبب شباهت ظاهری به کلاهی که در قدیم توسط قضات استفاده میشده ، به کوه کلاه قاضی شهرت یافته است.

موقعیت کوه کلاه قاضی در تصاویر ماهواره ای سایت گوگل

این کوه در منطقه ی حفاظت شده ای به همین نام قرار داره. در پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی جانواران وحشی گوناگون در پرتو حفاظت و دیده بانی پرسنل زحمت کش و خدوم سازمان حفاظت محیط زیست استان اصفهان ، زندگی میکنند. انواع پرندگان شکاری و غیر شکاری ، بز ، پازن ، قوچ و میش ، کفتار ، پلنگ ، گرگ و مار جعفری از جمله با ارزش ترین گونه های جانوری هستند که در منطقه ای با وسعت بیش از 3626 هکتار روزگار میگذرونند.

نقشه پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی

گروه کوهنوردی ما روز جمعه به این منطقه عزیمت کرد. برای ورود به پارک کلاه قاضی ، اخذ مجوز ورود از سازمان حفاظت محیط زیست الزامی بوده و محیط بانان با کسانی که بطور غیر مجاز در منطقه حضور داشته باشند برخورد میکنند. ساعت 06:30 صبح جمعه مقابل ترمینال صفه گرد اومدیم و دقایقی بعد 17 نفر با 6 دستگاه خودرو به راه افتادیم. پس از هماهنگی با مسئولین دیده بانی پارک و ارائه ی مجوز ، ساعت 07:15 وارد منطقه شده و با توقف خودروها ، پیاده روی رو آغاز کردیم. پس از 2.5 کیلومتر پیاده روی به دو آب بند رسیدیم که به لطف بارشهای امسال ، آب زیادی در پشت اونها جمع شده بود ؛ آبی که در فصل گرما ، حکم کیمیا رو برای جانوارن این منطقه داره.

موقعیت آب بندها در تصاویر ماهواره ای سایت گوگل

با صرف صبحانه ای مختصر ، حرکت به سمت جنوب و در بستر دره ای بسیار زیبا آغاز شد. جریان دراز مدت آب ، سنگ های این دره را به زیبایی شکل و صیقل داده. هر چند هم اکنون ، آبی در این بستر جریان نداشت ، اما در جای جای مسیر ، برکه های کوچکی از بارشهای اخیر ایجاد شده بود. هر وقت همنوردان در سکوت طی مسیر میکردند ، میشد صدای دلنشین پرندگان رو شنید.

پس از چند ساعت پیاده روی ، به دامنه ی کوه کلاه قاضی رسیدیم. بالا رفتن از این کوه ، لذت خاصی نداره ( الا بودن در بلندترین ارتفاع منطقه ) . به نظر من زیبایی دره ها و دیگر کوههای بلند این پارک ، به مراتب از کوه کلاه قاضی بیشتر است. موقع عزیمت به قله و در فاصله ی چند 10 متر باقیمونده ، توانی در پاها نداشتم اما با خوردن کمی شربت شیره انگور ، دوباره انرژی گرفتم و بالا رفتم. در بالای قله استراحت کوتاهی داشتیم و پایین اومدیم. مسیر برگشت ، متفاوت از مسیر رفت انتخاب شد که هم طولانی بود و هم با عبور از بستر دره ای دیگر ، به چشمه لاناریک منتهی میشد.

موقعیت چشمه ها و کوه کلاه قاضی در تصاویر ماهواره ای سایت گوگل

پیاده روی و کوهپیمایی ما بعد از حدود 10 حرکت مداوم و طی کردن قریب 20 کیلومتر راه ، به پایان رسید. انشاءالله در روزهای آتی عکسهایی از این برنامه در وبلاگ قرار خواهم داد.