خرّم آن بقعه که آرامگه یار آنجاست

خاطرات سفر به سرزمین وحی ( 9 )

صبح روز چهارشنبه 18 اردیبهشت زمان زیارت دوره بود. پس از نماز صبح ، از طرف اموات و درگذشتگان زیارت پیامبر اکرم و بقیع را بجا آوردم. چند عکس زیبا هم از مناظر بقیع تهیه کردم که انشاءالله در هفته ی آینده در این وبلاگ قرار میدم. پس از صرف صبحانه به زیارت دوره رفتیم. ابتدا به محل وقوع جنگ احد رفتیم.

کوه احد ( بالا چپ) و کوه تيراندازان (پائين راست)

کوه احد در فاصله 4 کیلومتری شمال مسجد النبی واقع شده و دومین جنگ بین مسلمین و مشرکین در این محل روی داده است. پس از پیروزی درخشان مسلمین در جنگ بدر ( که حضرت علی (ع ) و جناب حمزه ابن عبدالمطلب در آن پیروزی  نقش تعیین کننده ای داشتند ) مشرکین مکه با سپاهی گرانتر به جنگ شتافتند. به فرمان پیامبر گروهی از تیراندازان سپاه اسلام در بروی کوهی که هم اکنون بنام کوه تیراندازان شهرت یافته مستقر شدند تا دشمن نتواند سپاه اسلام رو دور بزند. پس از پیروزی اولیه در جنگ ، این تیراندازان محل ماموریت خود را ترک کردند و برای جمع آوری غنائم جنگی به میدان نبرد رفتند. خالد ابن ولید و سواران تحت فرمان وی با دیدن این صحنه به سرعت کوه تیراندازان را دور زدند و از پشت به سپاه اسلام حمله کردند. در این جنگ بیش از 70 نفر از سپاه اسلام از جمله حمزه ابن عبدالمطلب که به لقب سید الشهداء مفتخر شد و مصعب ابن عمیر به شهادت رسیدند ، پیامبر اسلام تا مرز شهادت پیش رفتند و تنها رشادت و دلاوری حضرت علی ( ع ) باعث نجات جان پیامبر اکرم شد. جمله ی " لا فتی الا علی لا سیف الا ذوالفقار " بخاطر همین رشادت و در جنگ احد توسط جبرئیل در آسمانها طنین انداز شد. نسبت بین حمزه سیدالشهداء و پیامبر را میتوان با نسبت بین اباالفضل العباس و امام حسین ( ع ) مقایسه نمود. ایستادن در کنار مزار رادمردی همچون جناب حمزه ، برایم باعث کمال افتخار و سربلندی است و خدای بزرگ را شاکرم که توفیق آستان بوسی حضرت حمزه را نصیبم کرد.

مدفن شهدای احد (بالا ) و کوه تيراندازان (پائين)

پس از زیارت مدفن شهدای احد به مسجد قبا ، اولین مسجدی که توسط پیامبر اکرم ساخته شده است ، رفتیم و سپس به بازدید مساجد هفت گانه مربوط به جنگ خندق که شامل مسجد حضرت فاطمه زهرا (س)، مسجد حضرت علی ( ع ) ، مسجد جناب سلمان فارسی ، مسجد فتح ، مسجد ابوبکر ، مسجد عمر و مسجد ذوالقبلتین پرداختیم. نگفته پیداست که بجز مسجد ذوالقبلتین ، مسجد ابوبکر و مسجد عمر ، چهار مسجد دیگر یا ممنوع الورود است ( مسجد فاطمه زهرا و مسجد علی ) و یا بصورت اطاقکی کوچک باقی مانده است ( مسجد سلمان و مسجد فتح ).

شامگاه سومین روز حضور در مدینه برایم فراموش نشدنی بود. در زیر گنبد سبز رنگ حرم نبوی ، مرقد مطهر آن حضرت قرار دارد. درب ورود به محوطه این مرقد ، تقریبا" در جایی نصب شده است که منزل و محل سکونت حضرت علی ( ع ) و صدیقه طاهره بوده است. برای نشستن در این قسمت از مسجد النبی باید از باب جبرئیل وارد مسجد شد.

در عکس بالا ، درب ورودی سمت چپ باب بقیع و درب ورودی سمت راست باب جبرئیل است. تا غروب روز سوم هر بار که میخواستم از این درب وارد شوم میدیدم با کشیدن پرده های جدا کننده ، اجازه ورود به این بخش داده نمیشد. شامگاه چهارشنبه 18 اردیبهشت به همراه پدرم برای شرکت در نماز جماعت مغرب و عشاء به مسجد النبی رفتیم. پس از نماز مغرب بطرف باب جبرئیل رفتم و دیدم باز است و میتوان از آن وارد شد. با ورود به این قسمت مسجد تقریبا" در بخشی مستقر شده بودم که منزل حضرت فاطمه زهرا (س) در آن قرار داشته است. نزد پدرم برگشتم و همراه با ایشان از باب جبرئیل وارد شدیم و نماز جماعت عشاء را در این مکان خواندیم. حال و هوای این مکان هم وصف ناشدنی است. از طرف بستگانم در این مکان نماز حاجت خواندم. نگاه به این قسمت از مسجد ، یادآور خاطرات تلخ روزهای اولیه پس از رحلت پیامبر اسلام است.

در زیر گنبدهای کوچک بخش قدیمی مسجد النبی کلمات الله و محمد (ص) ، اسامی خلفای راشدین ( ابوبکر ، عمر ، عثمان و علی (ع) ) ، زهرای مرضیه (س) ، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) به چشم میخورد. بر روی سردر ورودی به این بخش نیز اسامی تعدادی از صحابه نوشته شده است. نوع تزئینات بخش قدیمی و بخش جدید کاملا" متفاوت است اما همخوانی جالبی بین آنها برقرار شده است.

نوشته شده در تاريخ پنجشنبه ۳ خرداد ۱۳۸٦ توسط علیرضا بوژمهرانی

آپلود عکس

خرید اینترنتی

فال حافظ

قالب وبلاگ

.: Weblog Themes By Blog Skin :.