یادداشت 23 دی 1391 - رویت هلال ربیع الاول 1434

کوه رو کامل دور زدیم و به ایستگاه تله کابین رسیدیم. افق غربی از اینجا پدیدار نبود. چند تن از دوستان از جمع ما جدا شدند و سه نفر دیگه از اعضای گروه کوهنوردی به ما پیوستند. به اتفاق به محل رصد رفتیم. وقتی رسیدیم با خوشحالی دیدم که شرایط جوی افق غربی عالی شده. در شهر اصفهان کم پیش میاد که چنین افق بی نظیری در اختیار رصدگران هلال باشه و امروز غروب به لطف آقا امام رضا علیه السلام ، یکی از این روزهای بسیار استثنائی بود.

دیگه تقریبا" خیالم از بابت رویت هلال راحت شد و فقط مونده بود رویت با چشم غیر مسلح و همچنین اولین زمان رویت شدن هلال برای ثبت یه رکورد شخصی در زمینه وداع تا دیدار.

تصمیم داشتم رصد رو 10 دقیقه بعد از غروب خورشید شروع کنم اما اینکار رو زودتر انجام دادم با دوربینی که روی سه پایه نبود. چند بار تلاش کردم دیدم فایده ای نداره و بهتره از سه پایه استفاده کنم. با بستن دوربین به روی سه پایه و تعیین دقیق سمت هلال و کمی جستجو ، هلال رو در ساعت 17:28 رویت کردم. اگر زودتر از سه پایه استفاده کرده بودم احتمالا" زودتر هلال رو میدیدم اما گویا شرایط استثنائی جوی باعث شده بود که کمی کار رو ساده بگیرم.

دوستان یکی بعد از دیگری موفق به رویت با چشم مسلح شدند. در ساعت 17:43 موفق شدم هلال رو با چشم غیر مسلح هم ببینم. افراد تیزبین تر قطعا" میتونستند زودتر اینکار رو انجام بدند.  تمام اعضای گروه موفق به رویت هلال با چشم عادی نیز شدند. بدلیل سرمای هوا ، تا ساعت 18 به رصد ادامه دادیم و در حالیکه هلال هنوز به وضوح با چشم قابل رویت بود و میشد اون رو تا زمان غروبش دنبال کرد ، برنامه رو خاتمه دادیم و برگشتیم.

خدا رو صد هزار بار شکر که در دو روز پیاپی ، دو هلال جذاب رو رویت کردم و موفق شدم رکورد وداع تا دیدار شخصی خودم رو از 58 ساعت و 35 دقیقه ( که در دی ماه سال 1382 بدست آوردم ) به 34 ساعت و 40 دقیقه کاهش بدم!!! در این رابطه بعدا" بیشتر خواهم گفت.

گزارش رصد هلال شامگاهی ربیع الاول 1434

گزارشگر : علیرضا بوژمهرانی عضو گروه غیر حرفه ای رویت هلال ایران

رصدگران : جمعی از اعضای گروه کوهنوردی و سنگنوردی کارکنان شهرداری اصفهان خانمها و آقایان حبیبی ، عابدی ، صفدری ، نداف ، دره گزنی ، صادقی ، ونهری و بوژمهرانی

تاریخ رصد : شنبه 23 دی 1391 ، 29 صفر 1434 ، 12 ژانویه 2013

رصدگاه : ارتفاع مشرف به تله کابین کوه صفه اصفهان

مختصات رصدگاه : عرض 32:35:26.59 شمالی ، طول 51:38:11.78 شرقی با 2070 متر ارتفاع از سطح آبهای آزاد

درجه حرارت : 5 درجه سانتیگراد

فشار : 850.6 میلی بار فشار جیوه

رطوبت : 24%

سرعت وزش باد : آرام

عمق دید افقی : بیش از 16 کیلومتر

وضعیت جوی افق غربی : آسمان بسیار صاف و استثنائی بگونه ای که نگاه به خورشید تا آخرین لحظات غروب باعث اذیت چشم میشد.

زمان استقرار در رصدگاه : در ساعت 16:45

نحوه جستجوی هلال : با استفاده از موقعیت غروب خورشید

نتیجه رصد : تمامی اعضای گروه موفق به رویت هلال با ابزار و نیز چشم غیر مسلح شدند.

زمان غروب محاسباتی خورشید : در ساعت 17:18

زمان غروب ظاهری خورشید : در ساعت 17:15

اولین رویت هلال با دوربین دوچشمی 15 در 80  : در ساعت 17:28 توسط علیرضا بوژمهرانی ( دوربین روی سه پایه مستقر بود )

اولین رویت هلال با چشم غیر مسلح : در ساعت 17:43 توسط علیرضا بوژمهرانی

آخرین رویت هلال با چشم غیر مسلح : در ساعت 18:00 ( بدلیل سرمای هوا و رویت شدن هلال توسط تمام همراهان ، برنامه در این ساعت خاتمه داده شد )

طول کمان رویت شده : حدود 150 درجه ( زاویه ساعتی از 3.5 الی 8.5 )

مختصات هلال در زمان اولین رویت با دوربین دوچشمی 15 در 80 ( مختصات مکان مرکزی بدون در نظر گرفتن اثر شکست نور در جو ) :

زمان به وقت رسمی ایران : ساعت 17:28

فاز ماه : 1.01 درصد نسبت به قرص کامل ماه

فاصله زمین تا ماه : 364032.27 کیلومتر

سن هلال : 18 ساعت و 15 دقیقه بعد از مقارنه

مختصات هلال در زمان اولین رویت با چشم غیر مسلح ( مختصات مکان مرکزی بدون در نظر گرفتن اثر شکست نور در جو ) :

زمان به وقت رسمی ایران : ساعت 17:43

فاز ماه : 1.03 درصد نسبت به قرص کامل ماه

فاصله زمین تا ماه : 364070.07 کیلومتر

سن هلال : 18 ساعت و 30 دقیقه بعد از مقارنه

عکسهای افق و هلال ( عکسها بگونه ای انتخاب شده اند تا شرایط جوی افق غربی در زمانهای مختلف رو نشون بدند )

نداف پور

با سلام برنامه خیلی جالبی بود. رصد هلال ماه واقعا خاطره انگیز و لذت بخش بود. متشکر