یادداشت 7 تیر 1394 - صعود به قله شاهین در روز 5 تیر 1394

دوره­ی حضورم در دفتر شهردار داره یه مقدار طولانی میشه و هنوز نمیشه به دفتر سابقم برگردم. انشاءالله در هفته جاری حکم انتصاب شهردار محترم جدید از وزارت کشور برسه.

هر سال در اواخر بهار حتما" یه صعود به کرکس انجام میدم (سال قبل دو بار و در روزهای 15 و 30 خرداد اینکار رو انجام دادم). امسال تصمیم گرفتم در روز جمعه 5 تیر برم کرکس. البته بنا داشتم بجای قله کرکس ، به قله شاهین که در نزدیک کرکس است صعود کنم. به همراه همسرم ، آقای تقی زاده و همسرشون ، خانم احمدزاده و برادرشون سحرگاه روز جمعه به طرف روستای کشه حرکت کردیم.

مسافر بودیم و روزه­دار نبودیم. بعد از گذشتن از حد ترخص ، صبحانه رو در مجموعه تفریحی رایان صرف کردیم و بلافاصله به طرف پناهگاه به راه افتادیم. هوا شرایط مناسبی داشت و هنوز خورشید در پشت کوهها بود.

تعدادی از دوستان همنورد رو در مسیر دیدیم ؛ آقای بهمن زیاری ، حاج آقا حجاریان و محمد حجاریان. حدود ساعت 09:15 به پناهگاه رسیدیم. خوش و بشی با همنوردانی که در پناهگاه بودند داشتیم. 45 دقیقه در پناهگاه توقف داشتیم و دوباره به راه افتادیم. از مسیر زمستانه به روی یال بیدهند صعود کردیم ؛ جایی که هر دو قله­ی کرکس و شاهین در معرض دیدمون قرار گرفت.

در طول مسیر قدری آویشن شیرازی جمع کردیم. گلهای آویشن دیگه کاملا" باز شده و عطر بسیار قوی این گل فضا رو پر کرده بود و همین موضوع باعث قدری ایجاد قدری سرگیجه در ما شده بود.

قدری جلوتر همراهان برای صعود به قله شاهین دو دل شدند و رأی بر این استوار شد که برگردیم اما دوباره نظرشون عوض شد و مسیر قله رو در پیش گرفتیم. حدود ساعت 13:30 به قله رسیدیم. حدود 30 دقیقه روی قله توقف داشتیم.

برای اینکه زودتر به محل توقف خودروها برگردیم ، تصمیم گرفتم بجای برگشت به پناهگاه ، مستقیما" از قله و از طریق شیب تندی که به دره­ای زیبا ختم میشد و به درخت گردوها میرسید ، به پایین برگردیم. شیب تند و سنگهای درشتی که در مسیر بود ، سرعت ما رو گرفت و فشار زیادی به زانوهای همه­ ما وارد کرد. این اولین بار بود که از این مسیر به پایین برمیگشتیم. بهتره در برنامه­های بعدی از این مسیر فقط برای صعود استفاده بشه. نزدیک 3.5ساعت طول کشید تا برسیم پایین. خستگی همراهان سرعت حرکت رو کند کرده بود و البته درست همین بود که برای جلوگیری از آسیب دیدن اعضای گروه ، سرعتمون رو کم کنیم و استراحتهای متعدد بدیم. عطر و بوی بسیار تند آویشن و بومادران ، علاوه بر سرگیجه ، قدری حالت تهوع هم ایجاد میکرد و تا زمانی که به پایین دره نرسیدیم ، این حس ناخوشایند وجود داشت.

با اینکه بسیاری از چشمه­های کرکس در این وقت از سال بدلیل گرمای هوا و همچنین بارش کم سال گذشته خشک شده بودند ، اما در انتهای دره­ای که ازش فرود اومدیم ، چشمه­ای رو دیدم که آب کمی (اما سرد و خنک) از کفش بصورت جوشان قل میزد. میشد از این آب استفاده کرد و چه آب گوارایی هم بود.

وقتی به انتهای دره رسیدیم چند دقیقه نشستیم تا غذا بخوریم. حرکت رو ادامه دادیم تا اینکه در ساعت 19 و بعد از 12 ساعت کوهنوردی که نیمه­ی دومش سنگین بود به محل پارک خودروها رسیدیم. خدا رو شکر که همه به سلامت برگشتیم.

در این برنامه بدنم آب فراوانی از دست داده بود. زانوی راستم هم قدری درد داشت که بحمدالله بعد از 2 روز استراحت ، این درد برطرف شد.

بالاتر از پناهگاه

گلهای باز شده آویشن

بر بالای یال بیدهند

حرکت در یال بیدهند بطرف قله شاهین. قله کرکس در بالای تصویر و گلهای زرد رنگ بومادران در پایین تصویر دیده میشود

در مسیر قله

بر فراز قله شاهین

پیمان

سلام جناب مهرانی خداقوت حدسم درست از آب در اومد...! روز جمعه برای حل موردی چندین بارباتلفن همراهتون تماس گرفتم که دسترس نبودید گفتم حتما رفتید صعود کرکس ....!یادش بخیر شب مانی روی قله به اتفاق شماوآقامجتبی چقدرخوش گذشت.ما هم قراره برای صعودشبانه بعدازظهرپنجشنبه راهی بشیم امیدوارم مشکل خاصی پیش نیاد و دوستان بتونن بیان .موفق باشید.